TURBON MUOKKAUS
PYYDÄ TARJOUS
Muokkaukseen liittyen laitan pakollisen disclaimerin, jota moni ei aina osaa ajatella suurten nyyttonien ja väkevien voimien kummitellessa mielessä: Tehoa kasvatettaessa pitää viimeistään heittää hyvästit tehtaan ’Leo Longlife’ -huolto-ohjelmille ja tulee kiinnittää erityistä huomiota ilmansuodattimen kuntoon puhdistamalla/vaihtamalla sitä tihennetysti.
Hyvä apuri ilmansuodattimen kunnon – ja riittävyyden – toteamiseksi on esim. K&N:n tarjoama Filter Minder. Lähtökohtaisesti erilaisia pestäviä suodattimia käytettäessä tulee kiinnittää erityistä huomiota suodattimen huoltoon, koska huonosti huollettu ”vapaavirtaussuodatin” päästää kaiken varpusta pienemmän lävitseen. Ei sitä muuten vapaavirtaussuodattimeksi kutsuttaisikaan.
Kannattaa myös muistaa, että tehon kasvattaminen ei ylläpidä, eikä varsinkaan lisää, minkään moottorin tai voimansiirron komponentin kestoa – sanon tämän, koska monella saattaa olla asiasta ruusuiset kuvitelmat ja pettymys on lopulta suuri jonkin (kalliin) asian pettäessä!
Turboahtimen muokkauksista pähkinänkuoressa
Turboahdinta voidaan periaatetasolla muuttaa kaikkien toimintaan vaikuttavien osien (turbiiniakseli, -kotelo, kompressorisiipipyörä, -kotelo) suhteen. Kuitenkin esim. koteloiden mitat rajoittavat siipiyörien halkaisijoita ja eri ahdinmallien/merkkien väliset komponenttien mitoituserot rajaavat mahdollisuuksia.
Yksinkertaisimmillaan turbon muokkaus voidaan tehdä yksinkertaisesti vaihtamalla paremmin virtaava kompressorisiipipyörä. Virtausero voi johtua esim. erosta suunnittelussa tai siipipyörän fyysisen koon muutoksesta. Tyypillisesti ensimmäiseen vaihtoehtoon päädyttäessä valitaan nykyaikainen MFS -kompressorisiipipyörä, jossa on hyödynnetty paremman materiaalin tuomat mahdollisuudet ohentamalla siipipyörän napaosaa ja siten kasvattamalla siipipyörän tehollista pinta-alaa l. siipien leveys kasvaa sallien suuremman ilmamäärän siirtämisen.
Tuolloin kompressorikoteloa ei tarvitse muokata lainkaan, eikä turbiiniakselin mitoitukseen tarvitse välttämättä puuttua, mikäli se on lähtökohtaisesti ”järkevän” kokoinen.
Siipipyörän kasvattaminen luonnollisesti vaatii kompressorikotelon sorvaamista isomman siipipyörän mahduttamiseksi. Siipipyörän kasvattamisessa pitää ottaa huomioon turbiinin mitoitus, jotta ei ehdoin tahdoin päädytä tilanteeseen, jossa turbiini ei ole tarpeeksi voimakas pyörittämään liian isoa kompressoria. Ilmiö tulee esiin wanhan liiton ”kolmosen kautta nelosen” -hybrideissä ja vastaavilla mitotuksilla tehdyissä viritysahtimissa: herääminen viivästyy ja sen lopulta tapahtuessa tapahtuu klassinen muulinpotku.
Turbiini-/pakopuolen muokkaaminen ei ole yhtä helppoa kuin kompressorin päivitys, koska virtauspotentiaalin oleellinen kasvattaminen vaatii käytännössä aina reikäkoon kasvattamista ja siten koneistusta. Lisäksi turbiinipyörissä ei ole vastaavanlaista valinnan vapautta suunnittelumallien suhteen kuin nykyaikaista MFS -kompressorisiipipyörävalikoimaa käytettäessä. Toki markkinoilla on pienissä määrin Inconel billetistä koneistamalla tehtyjä turbiiniakseleita, mutta vastaavaa murrosta kuin kompressoripuolella ei ole vielä tapahtunut.
Miedon kompressoripäivityksen yhteydessä voidaan pakosiipipyörän siipien jättöpään pinnat viistää hiomalla, mikä siipipyörän mallista riippuen saattaa parantaa virtausta noin 5-10%. Suurempiakin lukuja olen nähnyt mainittavan, mutta lienee parempi olla realistinen kuin tarjota ”kultakaivosta ja pilvilinnoja”.
VNT -ahtimien muokkaus
Kuten muualla on mainittu, VNT -ahtimet ovat turboja siinä missä muutkin, mutta pakopuolen mitoitus kompressoriin nähden niissä on kovin erilainen kuin tyypillisesti hukkaportillisissa ahtimissa on. Käytännössä tuo tarkoittaa sitä, että turbiinin mitoitus on lähempänä ns. kriittistä pistettä pyörittämisvoiman ja kompressorin tehontarpeen suhteen. Käytännössä siis VNT -ahtimeen ei pidä, jos siis haluaa toimivan kokonaisuuden, tehdä pelkkää kompressoripäivitystä, koska turbiini ei pieneltäkään tuntuvan muutoksen jälkeen välttämättä jaksa kompressoria pyörittää kunnolla ja herääminen sekä pakopaineasiat huononevat.
Ainoa oikea tapa siis on kasvattaa aina myös turbiinia, mikäli minkäänlainen kompressoripäivitys halutaan tehdä!
Maailmalla näkee myytävän hurjiin teholukemiin kykeneviksi mainostettuja VNT -ahtimia, joissa erikseen mainosteaan vakioturbiinia. Sellaiset eivät toimi kuin liimatukka -manoliittoille, jotka kokevat myynti-ilmoituksessa punaisella ilmoitetun tehon illuusion muulinpotkun kokiessaan.
PYYDÄ TARJOUS TURBON MUOKKAUKSESTA