Käytettyä ostamassa?

Meille tulee aika-ajoin kyselyitä käytettyjen ahtimien saatavuudesta, koska oletettavasti meillä on erilaisia aihioita. Emme kuitenkaan koskaan myy niitä.

Miks? Koska lähtökohtaisesti meille päätyneet aihiot ovat aina ”jostain syystä” poistettuja ja vaikka päällisin puolin vaikuttavat ehyiltä, niissä on yleensä kuluneita johdinsiipiä, vaurioituneita akseleita jne., emmekä halua sellaisen myymisestä virhevastuuta itsellemme.

Alle on kuitenkin listattuna muutamia vinkkejä sen varalta, että budjetti on tiukka ja ehjä käytetty pitää löytää.

Kuten sanottu, käytetyn turbon ostaminen on riski, mikä kannattaa tiedostaa. Jos olet ostamassa käytettyä turboa, kysele miksi se on irroitettu ja mikäli et saa selkeää vastausta, hinnan tulee olla ns. aihiohinta tai kauppa kannattaa jättää kokonaan tekemättä. Liikkeellä on paljon korjaamoiden romulaareista naarattuja ”ehjiä” turboja, jotka mitä ilmeisimmin ovat vaihdettu uusiin jostain pätevästä syystä. Sellaisen asentamalla saa luultavasti saman tyyppihajoamisominaisuuden kuin minkä halusi alkujaan poistaa.

Karkeasti voi sanoa, että mikäli irrotuksen syyt eivät liity itse turboon tai moottoriin,  käytetyn ostamisessa on pienimmät riskit: tällöin puhutaan käytännössä kolariautoista tai että turbo on vaihdettu vähän aikaa ennen purkua, mutta auto esimerkiksi ei ole läpäissyt katsastusta muun syyn takia ja päätetty purkaa.
Moottoriin liittyvät syyt voivat olla esim. jokin mitättömältä vaikuttava öljynkiertohäiriö, suutinvuodon tai ahtovuodon takia tehty vianetsintä, jonka takia turbo on vaihdettu, mutta oire ei ole poistunut ja vanha myydään ehjänä. Sellaisenkin voi ostaa, jos tuote on riittävän edullinen ja tarkoitus on käyttää laite huoltoaihiona.

Purkaamoilta ostaessa tiedonsaanti on luultavasti huonompaa, mutta paaliinlaiton syitä voi yrittää kysellä. Lähtökohtaisesti purkaamoilta saatavat ahtimet ovat turvallinen valinta, koska meidän tietomme mukaan selvästi toimimattomat laitteet saa palautettua tai muuten hoidettua kuntoon, mikäli purkaamo antaa edes jonkinlaisen toimivuustakuun. Toimivuustakuun perään kannattaa kysellä ennen ostopäätöksen tekemistä, jotta kaikille olisi selvää minkälainen sopimus syntyy.

Mikäli pääset hypistelemään turboa ennen ostopäätöstä, tässä checklist:

  • Akseli pyörii vapaasti / takertelematta ja ilman kilinöitä tai kahinoita
  • Akselin suuntaisesti välystä pitäisi olla alle 0,1mm
  • Säteittäin akselin päästä heilutettuna noin 0,4-0,9mm ahdinmallista riippuen (näin akseli liikkuu laakerilinjaan nähden ristiin, jolloin koettu välys on suurempi kuin oikeasti on)
  • Siipipyörien ja kotelon välinen rako, ahdintyypistä riippuen, 0,4-1mm: mitä suurempi ahdin, sitä suurempi on rako.
  • Turbiinisiiven ottokärjet näyttävät ehyiltä myös lapojen lomasta katseltuna taskulampulla valaisten
  • Kompressorisiipi ei ole silminnähden kulunut, lapojen kärjet ovat terävät ja lavan reuna ei ole tyssääntynyt ”makkaralle” kotelo-osuman takia
  • VNT servossa (Hella) ei ole yli 2-3mm välystä tai alipainekellon tankoa pystyy liikuttamaan 10-15mm
  • Myyjä ei tarinoi mistään ”moottorityypillisestä vinkumisesta”

Käytetyn ahtimen ostajan teesit ovat: Kysy, kyseenalaista, tarkista jos mahdollista ja älä maksa enempää kuin mitä uusi kiinalainen tai halvin eBay vaihturi maksaa.

Tsekkaa myös: DIY -huolto-ohje

Äläkä epäröi ottaa yhteyttä, mikäli haluat huollattaa olemassa olevan turbosi: Soita tai tule käymään