Turbo spoolaa, tapahtuu noituutta ja kuljet nopeampaa!

Turboahtamisen perusperiaate on yksinkertainen: käytetään pakokaasujen virtausenergiaa kompressorin pyörittämiseen turbiiniakselin välityksellä. Tästä seuraa sylinterin suurempi ilmatäytös, mikä mahdollistaa suuremman polttoainemäärän syöttämisen ja siten saavutettava tehopotentiaali on korkeampi.

’Kuppasessa vaparissa’ täytös tapahtuu männänliikkeen luoman alipaineen seurauksena (vrt. juoman imeminen pillillä) tapahtuvan ilman työntymisen ympäröivän ilmanpaineen avustamana sylinteriin.
Turboahtamisen etuna on, että sama suorituskyky on saavutettavissa pienemmällä iskutilavuudella, koska ilmanpaineen asettamaa täytösrajoitusta ei ole. Toisaalta, vastaavan kokoisesta turbomoottorista voidaan saavuttaa huomattavasti korkeampi teho kierrosnopeutta kasvattamatta tai moottorin käyttöominaisuuksia voidaan parantaa ala- ja keskirekisterissä ilman merkittävää tehonnousua – riippuen siitä, minkälaista ajoluonnetta moottorivalmistaja tavoittelee.

Turboahtamisessa kompressorisiipipyörä imee ilmaa kompressorikoteloon, josta se siirtyy imu(ahto)putkistoon. Suuren pyörintänopeuden sekä siipipyörän geometrian ansiosta, ilmaa pystytään siirtämään suurempi määrä kuin mitä moottori pystyy ottamaan vastaan. Tämä nostaa moottorin imuilmajärjestelmän paineen korkeammaksi kuin vallitseva ilmanpaine. Samalla myös ilmanpaine kasvaa.
Kompressorin tarvitsema käyttövoima otetaan pakokaasujen liike-energiasta, joka ilman turboahtamista menisi hukkaan. Näin ollen, turboahtaminen ei syö kampiakselitehoa ja ahtaminen tapahtuu häviöttä.