Turbo spoolaa, tapahtuu noituutta ja kuljet nopeampaa!

Turboahtamisen perusperiaate on yksinkertainen: käytetään pakokaasujen virtausenergiaa kompressorin pyörittämiseen turbiiniakselin välityksellä. Tästä seuraa sylinterin suurempi ilmatäytös, mikä mahdollistaa suuremman polttoainemäärän syöttämisen ja siten saavutettava tehopotentiaali on korkeampi.

’Kuppasessa vaparissa’ täytös tapahtuu männänliikkeen luoman alipaineen seurauksena (vrt. juoman imeminen pillillä) tapahtuvan ilman työntymisen ympäröivän ilmanpaineen avustamana sylinteriin.
Turboahtamisen etuna on, että sama suorituskyky on saavutettavissa pienemmällä iskutilavuudella, koska ilmanpaineen asettamaa täytösrajoitusta ei ole. Toisaalta, vastaavan kokoisesta turbomoottorista voidaan saavuttaa huomattavasti korkeampi teho kierrosnopeutta kasvattamatta tai moottorin käyttöominaisuuksia voidaan parantaa ala- ja keskirekisterissä ilman merkittävää tehonnousua – riippuen siitä, minkälaista ajoluonnetta moottorivalmistaja tavoittelee.

Turboahtamisessa kompressorisiipipyörä imee ilmaa kompressorikoteloon, josta se siirtyy imu(ahto)putkistoon. Suuren pyörintänopeuden sekä siipipyörän geometrian ansiosta, ilmaa pystytään siirtämään suurempi määrä kuin mitä moottori pystyy ottamaan vastaan. Tämä nostaa moottorin imuilmajärjestelmän paineen korkeammaksi kuin vallitseva ilmanpaine. Samalla myös ilmanpaine kasvaa. Tätä prosessia haittaa, mikäli järjestelmässä on ahtovuoto.
Kompressorin tarvitsema käyttövoima otetaan pakokaasujen liike-energiasta, joka ilman turboahtamista menisi hukkaan. Näin ollen, turboahtaminen ei syö kampiakselitehoa ja ahtaminen tapahtuu häviöttä.

Mikäli moottori savuttaa, kyseessä voi olla oire siitä, että yllä kuvattu prosessi ei toteudu oikein. Mikäli suorituskykyä halutaan nostaa täytöstä kasvattamalla, turboa voidaan muokata, jolloin turbon tuotto kasvaa ja oikeanlaisella moottorin uudelleenohjelmoinnilla hyöty saadaan käyttöön. Muokkauksen yhteydessä tulee varmistua siitä, että moottori diagnosoidaan ja löydetyt viat korjataan!